Rólunk

MAGYAR FELFEDEZŐ

Hatékony interaktív tananyag gyerekeknek a magyar nyelv tanulásához

A Nemzetstratégiai Kutatóintézet interaktív mintatananyagot készített 12–13 éves gyerekek számára a magyar nyelv hatékony, ugyanakkor játékos elsajátításához. 

Az első korosztály kiválasztásakor a hétvégi magyariskolákban felmerült igényeket és hiátust vettük figyelembe.

A tananyagot olyan kiváló szakemberek bevonásával készítettük el, akik a magyar mint idegennyelv-oktatás területén több évtizedes oktatási tapasztalattal és módszertani ismerettel rendelkeznek.

A Nemzetstratégiai Kutatóintézet stratégiájával összhangban a projekt célja az volt, hogy a magyar nyelv és kultúra iránt érdeklődő gyerekek modern módszertani alapokra helyezett multimédiás tananyag segítségével sajátíthassák el nemzeti nyelvünket. A tananyag elkészítésénél fontosnak tartottuk, hogy a Kárpát-medencei szórványban vagy a nyugati diaszpórában élő magyar származású gyermekek a magyar nyelv tanulásakor a mai Magyarországon élő gyermekek nyelvhasználatával ismerkedjenek meg.

Az ingyenesen hozzáférhető, projektalapú tananyagunk a Közös Európai Referenciakerettel összehangolva, öt nyelvi szintre készült el. A nyelvi szintenként párhuzamosan haladó fejezetek egyrészről kapcsolódnak egymáshoz – mellyel célunk a vasárnapi iskolákban tanuló vegyes nyelvi szintű csoportok igényeinek kielégítése volt –, másrészről pedig akár egyben, szintenként is feldolgozhatók. Ebben a projektben az állatokról szóló mintafejezettel ismerkedhetnek meg a gyerekek. A mintafejezet több mint 200 játékos feladatot tartalmaz. Minden fejezet körülbelül tíz 45 perces tanórát tölt ki. A mintafejezethez tartozó online meghallgatható és a Médiatárból letölthető hanganyag és videó is kapcsolódik. A tanulást színes képekkel, kártyákkal és feladatlapokkal is segítjük, amelyek pdf formátumban letölthetőek a weboldalról.

Az interaktív tananyagot hamarosan újabb korosztályokra és témákra kibővítve fejlesztjük tovább!

Szerzők

Vermeki Boglárka

A Károli Gáspár Református Egyetemen végeztem előbb magyar nyelv és irodalom – történelem, majd angol nyelv és kultúra tanára szakon. Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Nyelvtudományi Doktori Iskolájában végzem Alkalmazott Nyelvészeti PhD tanulmányaimat. Az egyetemi éveim alatt kerültem kapcsolatba a magyar mint idegen nyelv tanításával, amikor magyarszakosként lehetőségem volt elvégezni a Hungarológia specializációt.

Az első tanítási tapasztalataimat magántanárként szereztem még gimnazista koromban, azóta számos pótvizsgára, nyelvvizsgára és érettségire készítettem fel gyerekeket és felnőtteket, angol és magyar nyelvből egyaránt. A magántanítás során rengeteg tapasztalatot szereztem a különböző tanulási technikákkal, tanulótípusokkal és a nyelvtanulás folyamatával kapcsolatban.

Később egy nemzetközi iskolában kezdtem el tanítani. Itt arra is alkalmam volt, hogy kialakítsak egy olyan rendszert, órarendet, amely a magyart idegen- és származásnyelvként tanuló gyermekek magyar nyelvi fejlődését, illetve integrációját segíti. Szerzőtársammal, Kasikci Katalinnal ebben az iskolában tapasztaltuk azt, hogy milyen nehéz olyan, gyermekek számára készült tananyagot találni, amelyet a csoportjainkban könnyen alkalmazhatunk. Egyrészt a magasabb óraszám, a vegyes nyelvi szinten lévő gyerekek csoportjai, másrészt pedig a kiskamaszok, kamaszok érdeklődését felkeltő tananyag hiánya miatt kezdtünk el már ekkor egy komplex tananyag elkészítésén gondolkodni.

Fontosnak tartom, hogy a tananyagunk modern, hatékony módszertani alapokon nyugodjon, a gyermekek számára releváns témakörökkel foglalkozzon, a projekt felkeltse érdeklődésüket és fenntartsa a motivációjukat, illetve, hogy a lehető legmegfelelőbb és legszélesebb körű támogatást nyújtsuk kollégáinknak a felhasználásához.

Kaşıkçı Katalin

Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szereztem magyar nyelv és irodalom tanári, valamint magyar mint idegen nyelv tanári képesítést. Az első tapasztalataimat magyar mint idegen nyelv tanárként fiatal felnőttekkel szereztem, de már a kezdetektől különösen érdekelt a fiatalabb korosztály oktatása. A későbbiekben aztán, amikor egy nemzetközi iskolában 2. osztálytól 8. osztályig a legkülönbözőbb nyelvi és kulturális háttérrel érkező gyereknek tanítottam magyart, szembesültem azzal, hogy mennyire nehéz számukra megfelelő tananyagot találni.  Szerzőtársammal, Vermeki Boglárkával közös tapasztaltunk volt, hogy sokszor egyszerűbb egy teljesen új tananyagot előállítani, mint az elérhető tananyagokat az adott gyerekcsoportra szabni. Így fogalmazódott meg bennünk először egy közös, gyerekeknek szánt tananyag ötlete.

Hiszem, hogy a tanulás lehet fájdalommentes, sőt szórakoztató. Úgy gondolom, hogy az igazán hatékony nyelvtanulás akkor történik, amikor jóformán észre sem vesszük, egyszerűen csak megtörténik velünk.

A mindennapokban magam is több nyelvet használok, folyamatosan nyelvet tanulok, nap mint nap szembesülök azokkal az érzésekkel és buktatókkal, amelyekkel diákjaim is. Fontos számomra, hogy olyan komplex tananyagot hozzunk létre, amely nem kizárólag a nyelvi fejlesztést célozza, hanem a gyerekek igényeit, érdeklődését és életkori sajátosságait figyelembe véve organikus fejlődést tesz lehetővé.